onsdag 2 mars 2011

Tiny Wings

Om appen
Tiny Wings har på kort tid blivit ett succéspel som toppar listorna i App Store. Vissa säger att det till och med har blivit det nya Angry Birds. Nu kan undrar man givetvis vad detta spel går ut på och framför allt - vad jag tycker om det (eller hur:)).

I Tiny Wings styr du en fågel som har problem att flyga just för att den har så små vingar (därav namnet). Lyckligtvis finns det en massa kullar som du kan flyga ner i och därmed få fart uppåt och framåt. Ju bättre du lyckas tajma hur fågeln åker in i hoppet desto mer fart får den. Lyckas du få tre perfekta hopp i rad hamnar du i någon form av super-duper-poäng-mode ända tills du misslyckas med att göra ett perfekt hopp.

Du styr genom att trycka på skärmen. Då du gör detta slutar fågeln att sprattla med sina små vingar så att den börjar åka nedåt.

Det finns även mål som du kan försöka klara av. Varje gång du klarar av tre mål ökas din "SCORE MULTIPLIER" som gör att du lättare får mer poäng.

Du får poäng bara av att ta dig framåt men även då du gör perfekta hopp, samlar guldmynt och flyger upp till molnen (sistnämnda inte så svårt som det låter).

Pris
7 kr.

Mina åsikter
Jag tycker om spelet riktigt mycket. Eftersom jag inte är ett riktigt Angry Birdsfan tycker jag att Tiny Wings är just det nya Angry Birds. Hursomhelst så är musiken trevlig, grafiken är snygg, spelidéen är klockren osv.

Dock finns det några minus. För det första är spelet väldigt enformigt. Men samtidigt var Doodle Jump också enformigt och det har ju blivit en riktig succé det med. Målet är alltså att försöka slå sin highscore, inte att komma vidare i spelet. Det andra minuset är att det var väldigt få mål. Jag hann knappt förstå att det fanns mål förens jag hade klarat av dem alla.

Är appen värd att skaffa?
Vissa kan nog bli besvikna på enformigheten hos spelet. Men gillar du lite småmysiga, enkla och spel där man ska slå sin highscore kan du nog allt ge Tiny Wings ett försök.

Betyg
Av mig får spelet en femma trots att jag klagade en del. Spelet kostar trots allt 7 kr och för pengarna var det verkligen värt dem få timmarna som spelet höll för mig.

5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar